کابل‌کشی ساخت‌یافته

زیرسیستم کابل‌کشی ساخت‌یافته در هر مجموعه اداری، تجاری یا صنعتی از مهمترین پیش‌نیازهای هوشمندسازی و پیاده‌سازی فرآیندهای فناوری اطلاعات در سازمانهاست که رعایت استانداردها و روشهای بهینه (Best Practices) در پیاده‌سازی آن نه تنها عملکرد بی‌نقص دیگر فعالیتهای آن مجموعه را تضمین مینماید بلکه از هدر رفت منابع شامل هزینه و زمان در بلند مدت جلوگیری می‌نماید.

توجه بیشتر به این زیرسیستم از آنجا اهمیت دارد که با پیشرفت فناوری در زمینه شبکه‌های داخل سازمانی، عمده خدمات و سرویسهای دیگر شبکه‌های خدماتی نیز بر این بستر استوار شده و استانداردها و روشها همه به سمت استفاده از یک شبکه اصلی بجای چندین شبکه موازی در داخل ساختمانها در حرکتند.

شرکت رهنمون با قریب به 20 سال سابقه در طراحی، تامین تجهیزات، نصب، راه اندازی، آزمون، مستندسازی و پشتیبانی شبکه‌های داخل و خارج سازمانی (Local and Premise Networks)، بهره مندی مشتریانش از شبکه‌ای سلامت، ایمن و قابل اطمینان را تضمین مینماید.
در زیر به برخی از مهمترین سرفصلهای استاندارد که در پیاده سازی شبکه‌ها استفاده می‌گردد، اشاره شده:
  1. استاندارد ISO-11801 و متناظر ملی آن استاندارد INSO-19635 در خصوص کابل کشی ساختمانهای تجاری
  2. استاندارد EIA/TIA-568.B2 در خصوص الزامات عمومی کابل کشی دیتا
  3. استاندارد EIA/TIA-568.B3 در خصوص الزامات کابل کشی فیبر نوری و سربندی
  4. استاندارد EIA/TIA-569 در خصوص الزامات طراحی و پیاده سازی سیستمهای نگهداری کابل شامل کاندوئی، داکت، سینی..
  5. استاندارد EIA/TIA-606 در خصوص الزامات مستندسازی و لیبلینگ
  6. استاندارد EIA/TIA-942 در خصوص الزامات خاص مراکز داده و اطاقهای اصلی تجهیزات (MC / Server Rooms)
  7. استاندارد مشترک ANSI-J-STD-607-A و EIA/TIA در خصوص الزامات باندینگ و گراندینگ تجهیزات
  8. مشخصات فنی عمومی و اجرایی تاسیسات برقی ساختمان (نشریه 1-110 سازمان نظارت راهبردی ریاست جمهوری)
  9. روشها و پروتکلهای عمومی طراحی، مدیریت، کنترل و نظارت بر پروژه طبق راهبردهای PMBOK

علاوه بر متن استانداردها، مستندات دیگری نیز تحت عنوان روشهای بهینه (Best Practices) که در اصل تفسیر عملی و بهینه پیاده سازی متن استاندارد است در این خصوص جزو مراجع فنی است.

شرکت رهنمون از سال 2007 عضو انجمن بین‌المللی کابل‌کشی ساختمانهای تجاری (BICSI) بوده و با پیگیری، دریافت و آموزش مستمر راهکارهای این موسسه بین‌المللی، دانش داخلی خود را در این زمینه به روز نگه میدارد. مرجع اصلی در خصوص شبکه‌های داخل و خارج ساختمانی منتشره از طرف موسسه BICSI کتاب زیر است:

راهنمای روشهای گسترش مخابراتی Telecommunications Distribution Methods Manual (TDMM)

در حال حاضر شرکت رهنمون از نسخه 13 (سال 2014) که آخرین نسخه این راهنماست استفاده مینماید.

تنوع محیط‌های انتقال اطلاعات، خصوصا هنگامیکه در یک محل پیاده‌سازی گردند، مشکلاتی در زمینه نگهداری و توسعه آنها ایجاد می‌نماید. راه حل این معضل، یکپارچگی در انتخاب نوع کابل و اتصالات جهت پیاده سازی کاربردهای مختلف میباشد. در این رابطه استانداردهایی توسط موسسات بین‌المللی با مضمون کابل کشی عمومی (Generic Cabling) و یا کابل‌کشی ساخت‌یافته (Structured Cabling) معرفی و عرضه شده‌اند. شرکتهای سازنده ملزومات کابل‌کشی، محصولات خود را منطبق با این استاندارد تولید و عرضه می‌نمایند.
کابل‌کشی ساخت‌یافته سیستمی است مشتمل بر پریزها، کابلها (مسی و یا فیبرنوری)، اتصالات و تابلوهای اتصال (Patch Panels)، که فرآیندهای طراحی، نصب، تست و تضمین عملکرد سیستم از اجزاء لاینفک این مجموعه میباشند.
در یک سیستم کابل‌کشی ساخت‌یافته واقعی، کابل‌ها، پریزها و اتصالات برای کلیه کاربردها یکسان هستند، بنابراین یک پریز جهت کاربردهای مختلف تلفن، دیتا، تصویر و یا سرویس‌های دیگر قابل استفاده میباشد. در صورت تغییر نیاز، کاربرد یک پریز براحتی با جابجائی در تابلو اتصال (Patch Panel) قابل تغییر و مدیریت می‌باشد. در نگرش اولیه به هزینه‌های کابل‌کشی ساخت‌یافته در مقایسه با کابل‌کشی سنتی، آنرا افزون تر می‌یابیم، با توجه به اینکه طول عمر کابل‌کشی ساخت‌یافته تا 15 الی 20 سال تضمین می‌گردد، می‌توان آنرا بعنوان یک سرمایه‌گذاری دراز مدت قلمداد نموده و این هزینه را با استناد به بالا رفتن نسبت قیمت به کیفیت (Price / Performance) توجیح کرد. ثانیا در کابل‌کشی به شیوه سنتی، تغییرات، جابجائی و کاربردهای جدید، مستلزم وقفه در عملکرد شبکه (تا پایان اعمال تغییرات) می‌گردد، که این وقفه در سازمانها و شبکه‌های بزرگ گاهی زیانهای مالی سنگینی را بدنبال داشته و هزینه‌های غیر مستقیم بسیار بیشتری را نسبت به هزینه‌های اولیه کابل‌کشی ساخت‌یافته بوجود میاورد.
فارغ از اینکه کابل‌کشی داخلی شبکه از چه رسانه‌ای استفاده نماید (مثلا Cat5e یا Cat6 یا SingleMode Fiber Optic) این کابل‌کشی میتواند سنتی/معمولی باشد یا ساختاریافته. در سیستم ساخت‌یافته که در آخرین نسخه استاندارد ISO-11801 و روشهای بهینه BICSI (راهنمای TDMM نسخه v3-2014) قویا پیشنهاد گردیده، کلیه کابل‌کشی، پریزها و سربندیهای زیرسیستمهایی که در داخل ساختمان از کابل زوج مسی (Twisted Pair) یا هم محور (Coaxial) استفاده می‌نمایند، از کابل Cat5e یا Cat6 و سربندی RJ45 استفاده می‌نمایند. در این روش همه پریزها (Nodes)  به‌صورت پورت RJ45 در سمت کاربر و سمت رک نصب و سربندی میگردند و پس از پیاده‌سازی بسته به نیاز و کاربری با استفاده از کابلهای رابط (Jumper or Patch Cables) مناسب به پورت نهایی تبدیل میگردند.

به عبارت دیگر در این روش برای همه سناریوهای زیر از کابل Cat5e یا Cat6 و تجهیزات استاندارد RJ45 استفاده میگردد:

  • برای سیستم دوربین مدار بسته سنتی: بجای کابل Coaxial و جمع کننده BNC – از رابط BNC/RJ45 استفاده میگردد.
  • برای سیستم تلفن سنتی: بجای استفاده از کابل چند زوج و تابلوهای MDF – از رابط RJ11/RJ45 استفاده میگردد.
  • برای نمایش تصویر روی مانیتور: بجای کابل VGA یا HDMI و سوکتهای مربوطه – – از رابط VGA/RJ45 استفاده میگردد.
  • برای سیستمهای سریال (مانند حضور و غیاب یا کنترل UPS): بجای پورت RS232 – از رابط RS232/RJ45 استفاده میگردد.
  • برای سیستم اعلام / اطفا حریق یا اعلام سرقت: بجای کابل دو زوج برق ولتاژ پایین یا کابل تلفن / Cat3 – – از رابط RJ6/RJ45 استفاده میگردد.
شرکت رهنمون در زمینه «طراحی» ، «اجرا»، «مستندسازی» و «تست و سلامت سنجی» کابل‌کشی ساخت‌یافته جهت پروژه‌های شبکه (LAN)، تلفن (Tel/VoIP)، نظارت تصویری (CCTV/IP-CCTV)، کنترل دسترسی (Access Control) و اعلان عمومی (PAGA/IP-PAGA) آماده همکاری و ارایه خدمت به مشتریان است.

با کارشناسان ما تماس بگیرید

کارشناسان ما آمادگی دارند با دریافت اطلاعات و مختصات نیازمندی شما، نسبت به تهیه پیشنهاد راه‌حل جامع زیرساخت شبکه و دیگر سیستمهای اداری در اسرع وقت اقدام نمایند.

icon1 (1)

محصولات

راهکارها

پروژه ها

تماس با ما